Uzlaşım Eğitimi Ders Notları
UZLAŞIM EĞİTİMİ
KAZAN-KAZAN
(WIN-WIN) felsefesi.
UZLAŞIM: Anlaşmazlık veya çatışma
içinde olan tarafların anlaşmazlıklarını karşılıklı kazanım ve müzakere yolu
ile çözebilmelerine yardımcı olan bir yöntemdir.
Uzlaşım yöntemi, her iki tarafça kabul edilen tarafsız uzlaşımcı ve uzlaşımcıların yönlendirmesi ile gönüllü ve gizlilik içeren bir süreçtir.
Uzlaşım yöntemi, her iki tarafça kabul edilen tarafsız uzlaşımcı ve uzlaşımcıların yönlendirmesi ile gönüllü ve gizlilik içeren bir süreçtir.
UZLAŞIMCI
Uzlaşımcı(lar),
Uzlaşım oluşumunda:
Karar
yetkisi olmayan,
Taraf
tutmayan,
Çözüm
üretmeyen,
Haklı/haksız
hükmü vermeyen kişi(ler) olup;
Anlaşmazlıkn
içinde olan tarafların:
Anlaşmazlığın
kökenine inmelerine,
Fikir
üretmelerine,
Çözüm
yolları aramalarına,
Anlaşmazlık içinde olan tarafların kabul
edilebilen bir anlaşmanın kendileri tarafından bulunmasına yardımcı olan
kişi(ler)dir.
UZLAŞIM YÖNTEMLERİ
1- Sorun Çözme Uzlaşımı: Anlaşmazlığa yoğunlaşarak en kısa sürede
çözümü hedefleyen duygu ve ilişkilere önem vermeyen bir yöntemdir.
2- İnsancıl Değişim Uzlaşımı: Diyalog ağırlıklı, duygulara ve
ilişkilere önem veren, geliştiren ve bunları ön plana çıkaran bir yöntemdir.
3- Akran Uzlaşımı: Gençlerin (öğrencilerin) kendilerine olan
güvenini geliştiren ve kendi anlaşmazlıklarını çözmelerine imkan tanıyan bir
yöntemdir.
4- Anlatı (Öyküsel) Uzlaşımı: Tedavi edici tekniklerle konu
tekrarlarını yok etmek ve kişilerin anlaşmazlıklarını öykü şeklinde anlatarak
çözüm arama yöntemidir.
ANLAŞMAZLIK TÜRLERİ
1- KİŞİ İÇİ ANLAŞMAZLIK:
Kişinin kendi içindeki
çelişikileri. Kararları, hedefleri, değer yargıları ile olan anlaşmazlıkları.
Örnek: Derslerimde başarılı
olmak istiyorum ama çalışmak yerine televizyon izlemeyi tercih ediyorum.
2- KİŞİLER ARASI ANLAŞMAZLIK:
En yaygın olan anlaşmazlık
türüdür. İki veya daha fazla kişiler arasında olan anlaşmazlıklar
Örnek: Ahmet okula gitmek için
arabayı istiyor, annesinin ise araba ile alışveriş yapması gerekiyor.
3- GRUP ARASI ANLAŞMAZLIK:
Bir grubun üyeleri arasındaki
anlaşmazlık.
Örnek: Okuldaki öğretmenler,
Pazartesi öğle arası tatilinde öğrencilerin okul dışına çıkıp çıkmaması
konusunda görüş ayrılığı sergilerler.
4- GRUPLAR ARASI ANLAŞMAZLIK:
Farklı topluluklar, kulüpler,
sivil toplum örgütleri arasında oluşan anlaşmazlıklar. Bu gibi anlaşmazlıklarda
gruplara göre değer yargılarını, ihtiyaçları ve amaçları tanımlamak kolay
değildir.
Örnek: Bir okulun öğretmenleri
sendikanın yaptığı grev çağrısını desteklerken, başka bir okulun karşı çıkması
gibi.
UYUMLU
HEDEF: Tüm enerjisini her ne
pahasına olursa olsun ilişkiyi sürdürmek için kullanır.
NASIL BAŞARIR:
1- İhtiyaçlarını, bakış açısını
veya gerçek duygularını gizler.
2- Ona uyar, suyuna gider.
3- Göz temasından kaçınır.
Dağınık bir vücut dili sergiler.
4- Yumuşak sesle konuşur ve
sürekli onaylar.
FIRSATÇI
HEDEF: Enerjisini süratle durumu
düzeltmeye yönlendirir.
NASIL BAŞARIR:
1-Yüzeysel ihtiyaçları
belirtirken, esas ihtiyaçları gizler.
2-Göz temasını korur, tutarlı
vücut dili sergiler.
3-Karşısındakinin yüzeysel
ihtiyaçlarını, bakış açısını ve duygularını onaylar.
4-Kazanım elde etmek için
prensiplerinden ödün verir ve süratli onarım için müzakere eder.
SAKINGAÇ
HEDEF: Enerjisini soruna
yönlendirmez.
NASIL BAŞARIR:
1-Kendi ihtiyaçlarını, bakış
açısını ve duygularını gizler.
2-Tedirgin olur, kabuğuna çekilir
veya ortamı terk eder.
3-Konuyu ses tonunu değiştirir,
kendini farklı yere odaklar. Çözümden soğur.
4-Durumun umutsuzluğuna inanır.
REKABETÇİ
HEDEF: Tüm enerjisini kazanmak
için yönlendirir.
NASIL BAŞARIR:
1-İtham eder, damgalar ve/veya
suçlar.
2-”Emir” verir tarzında konuşur.
3-”Sen/Siz” dilinde konuşur.
Alaycı tavır içine girer.
4-Diğerinin alanına girer.
5-Kazanarak başarı ve sonuç elde
etmek için diğerlerinin ihtiyaçlarını, duygularını feda eder.
İŞBİRLİKÇİ
HEDEF: Tüm enerjisini sorunun
üstesinden gelmek için kullanır.
NASIL BAŞARIR:
1-Duyguları, düşünceleri ve
ilgili konular hakkında bilgi verir.
2-Kişileri sorunlardan ayırır.
3-Tavır almadan kendi
ihtiyaçlarını belirtir; anlaşmazlığı çözümlemek için işbirliği yapar.
4-Etkin bir şekilde dinler.
5-”Ben” dilini kullanır.
6-Çözüm seçenekleri üretir.
FARKLI GÖRÜŞLER5
HEDEF: Enerjisini karşısındakinin
değerlerini/davranışlarını anlamak için kullanır.
NASIL BAŞARIR:
Bazen öyle anlaşmazlıklar içinde
oluruz ki, yukarıda verilen yüzleşme yöntemlerini kulanmak uygun olmaz veya
istemeyiz.
Örnek: En iyi arkadaşınızla
sigara kullanma ile ilgili anlaşmazlık yaşıyorsunuz. İkiniz de fikrini ve
eylemini değiştirme taraftarı değilsiniz.
Fakat dostluğunuza çok önem
veriyorsunuz ve ilişkiniz en az anlaşmazlık kadar önem taşıyor. Böyle bir durum
karşısında dostluğunuza zarar vermemek adına farklı görüşlerle görüş birliğine
varabilirsiniz.
İYİ BİR ANLAŞMA NELERİ KAPSAMALI?
1.
Karşılıklı kaygı ve çıkarları yansıtmalı.
2.
Verilen sözleri ve şartları içermeli.
3.
Açık bir lisan kullanılarak yapılmalı.
4.
Özel olarak hazırlanmalı.
5.
Şüpheye fırsat vermemeli.
6.
Sadece tartışılmış konulara değinmeli.
7.
Nötürlüğü vurgulayarak yazılmalı.
8.
Sade ve anlaşılır bir dille yazılmalı.
AKRAN UZLAŞIMININ
GEREKÇELERİ
Okullarda çatışma çözme
programları oluşturulmasında iki temel neden vardır:
1.
Okullarda şiddeti önleme.
2.
Sorumlu vatandaş yetiştirme.
AKRAN UZLAŞIMININ
ADIMLARI
1.
Doğru yer ve zaman
2.
Sürecin açıklanması
3.
Süreçte uyulması gereken temel prensiplerin
anlatılaması
4.
Olayın anlatılması
5.
Seçenek ve çözümlerin üretilmesi
6.
Çözüme ulaşılması ve anlaşma sağlanması
7.
Uzlaşım sürecinin kapanışı, ayrılma ve sürecin
takip edilmesi
AKRAN/GENEL UZLAŞIM
Hoşgörü, önyargı ve öfke ile
başetme konusunda çok yetenekli olmaları önemli kriterler arasında yer
almaktadır.
MAHKEME
- Zorla
başlayan,
- İlişkiyi
iyiye götüren değil, bozan bir ortam,
- Üçünçü
şahıs çözüm empoze eder,
- Uzun sürebilen,
- Masraflı,
- Süreci
yarıda kesmek mümkün olmayan,
- Herkese açık bir ortam
- Yabancı
bir ortam.
UZLAŞIM
SÜRECİ
Gönüllülük
ve iyi niyet,
İlişkiyi
farklı boyuta taşıyan,
Netice
her iki tarafın da kabul edeceği bir çözüm,
Genellikle
kısa süren,
Ekonomik,
Gönüllülük
çerçevesinde süreçten ayrılma,
Gizlilik,
Samimi
bir ortam.
UZLAŞIM
YÖNTEMLERİ
1- Sorun Çözme
Uzlaşımı: Anlaşmazlığa yoğunlaşarak en kısa sürede çözümü hedefleyen duygu
ve ilişkilere önem vermeyen bir yöntemdir.
2- İnsancıl Değişim
Uzlaşımı: Diyalog ağırlıklı, duygulara ve ilişkilere önem veren, geliştiren
ve bunları ön plana çıkaran bir yöntemdir.
3- Akran Uzlaşımı:
Gençlerin (öğrencilerin) kendilerine olan güvenini geliştiren ve kendi
anlaşmazlıklarını çözmelerine imkan tanıyan bir yöntemdir.
4- Anlatı (Öyküsel)
Uzlaşımı: Tedavi edici tekniklerle konu tekrarlarını yok etmek ve kişilerin
anlaşmazlıklarını öykü şeklinde anlatarak çözüm arama yöntemidir.
Anlaşmazlık: Fikirler,
değerler, ihtiyaçlar veya inançlar üzerine oluşan uzun süreli görüş ayrılıkları
olarak tanımlanabilir.
Tartışma ile karıştırılmamalı, çünkü tartışma bir
defaya mahsus kısa süreli görüş ayrılıklarından oluşmaktadır.
ANLAŞMAZLIKLAR BUZ DAĞI
1-
Tetikleyici Sözler
2-
Varsayımlar ve inançlar
3-
Degerler, duygular, derin yaralar
BUZ DAĞI
TEORİSİ
Anlaşmazlıklarda genelde görünen verilere odaklanırız
Dısa vurulan davranış alınan pozisyon
Gerçekte bu dısa buran ve gözlemlenen davranıs ve tavır
buzdagının altında olan ve görünmeyen tetikleyici sebeplere dayanır
Önemli olan bu altta yatan sebepleri görünür anlaşılır yapıp
konuya odaklanmayı sağlamaktır.
KİŞİLER
ARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM
NEDİR?
Bilği üreten ve iletebilen iki sistem arasındaki bilği
alışverişidir. sözlü iletişim ve sözsüz iletişim dir
Sözlü iletişim
a-
Ne söylediği
------kelimeler
b-
Nasıl söylediği --- ses tonu, hızı, duraklama,
ahengi
Etkili bir iletişim için
Beden dili 55, ses tonu 38 ,
kelimeler 7
Sözsüz
iletişim
1 yüz-beden
dili: bakış baş sallama duruş el işaretleri
2 bedensel
temas: samimiyete göre birbirine yaklaş.
3 mekan
kullanımı: oda düzeni oturuş şekli
4 araçlar:
rozet, giyim eşyalarıs
Yorumlar
Yorum Gönder