ALANA ÖZGÜ UYĞULAMALAR VE BİLGİSAYAR LABORATUVAR ORTAMLARININ İNCELENMESİ

ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 2
ALANA ÖZGÜ UYĞULAMALAR
 VE
BİLGİSAYAR LABORATUVAR ORTAMLARININ İNCELENMESİ


İÇİNDEKİLER
´  Bilişim Teknolojisi Sınıfı Nedir?
´  Bilgisayar Laboratuvarlarının Kurulumu
´  Bilişim Teknolojisi Sınıflarının Fiziksel Özellikleri
´  Oturma Düzenleri
Ø  Klasik Sınıf Yerleşim Düzeni
Ø  U Tipi Yerleşim Düzeni
Ø  Küme Yerleşim Düzeni (İstasyon)
´  Teknik Altyapı
´  Bilgisayar Laboratuvarlarında Sınıf Yönetimi
´  Bilgisayar Laboratuvarları Kontrol Yazılımları
´  Bilgisayar Laboratuvarlarında Güvenlik
´  Bilgisayar Laboratuvarı Kuralları
Bilişim Teknolojisi Sınıfı Nedir?
´ Okullarında bilişim teknolojileri dersi öğretim programının uygulanması sürecinde yararlanılan temel öğrenme ve öğretme ortamı olarak kullanılan sınıflara “Bilişim Teknolojisi (BT) Sınıfı” denir. 
´ Bilişim teknolojisi sınıfları bilgisayar laboratuvarı ve bilgisayar sınıfı olarak da bilinmektedir.
´ BT sınıflarında bilişim teknolojisi araçlarıyla örgün eğitim çalışmaları kapsamında öğrencilere bilgisayar teknolojisi kullanımı öğretildiği gibi çeşitli dersler için bilgisayar destekli eğitim uygulamaları ve öğrencilerin ders dışı çalışma etkinlikleri gerçekleştirilir.

Bilgisayar Laboratuvarlarının Kurulumu
´ Bilgisayar laboratuvarlarının kullanışlı olabilmesi ve daha etkin kullanılabilmesi için kurulumu oldukça önemlidir.
´ Bilgisayar laboratuvarlarının iyi bir plan çerçevesinde kurulumu ve düzenlenmesi bu ortamlarda verilen derslerin veriminin arttırarak dersin hedeflerine ulaşmasını sağlayacaktır.
Bilişim Teknolojisi Sınıflarının Fiziksel Özellikleri
´ Boyut ve hacim             
´ Aydınlatma
´ Renklendirme                    
´ Gürültü
´ Masa ve sandalye           
´ Bağıl nem ve sıcaklık
´ Yerleşim şekilleri  olarak belirtilmiştir.
Bilişim Teknolojisi Sınıflarının Fiziksel Özellikleri
´ BT sınıflarının fiziksel olarak düzenlenmesi ve verimli kullanılması oldukça önemlidir
´ Sınıf ortamı kalabalık olmamalı
´ Uyumu kolaylaştırmalı
´ Öğrencilere serbestçe hareket olanağı sağlamalıdır
´ Geniş pencereler gün ışığı kontrolünün sağlanmasında ve dış gürültünün önlenmesinde problemlere sebep olur. Bu sebeple, pencere boyutları minimum düzeyde tutulmalıdır
´ Pencereler sınıf yerleşim düzeninin ön ya da arkasında değil yanında olmalıdır
Oturma Düzenleri
´ Sınıflar için en iyi şekil dikdörtgen biçimdir.
´ Alan ve bilgisayar sayısı belirleyici olmakla birlikte, öğrenci-öğrenci ve öğrenci-öğretmen etkileşimi, güvenlik, projeksiyon, tahta gibi diğer sınıf öğelerini dikkate alarak yerleşimin planlanması ve uygulanması oldukça önemlidir.
´ Oturma düzeni oluşturulurken etkileşim, hareket alanı, yönetilebilirlik, temizlik, güvenlik ve fiziksel alan özellikleri dikkate alınmalıdır.
Yaygın olarak üç oturma düzeni kullanılmaktadır. Bunlar;
´ Klasik Sınıf Düzeni
´ U Düzeni
´ Küme Düzeni 
Klasik Sınıf Yerleşim Düzeni
´ Geleneksel yerleşimde bilgisayarlar yan yana ve arka arkaya düz sıra şeklinde sıralanırlar.
Avantajları
´ Eğitmenle en son sıradaki öğrenci arasındaki uzaklık U şekline oranla daha da kısalacağından eğitmen en uzaktaki öğrenciyle bile rahatça iletişim kurabiliyor.
´ Öğrenciler bilgisayar ekranlarına ve eğitmene dönük olduğundan dersi kendi bilgisayarlarından da takip edebiliyor, eğitim esnasında öğrenci öğretmenle ve öğretmen de öğrenciyle yüz yüze olabiliyor.
Dezavantajları
´ Öğrencilerin ortak çalışmalarını yapabileceği ayrı bir masa için alan bulunmamaktadır.
´ Eğitmenin sıraların arasında dolaşarak öğrenciyi kontrol etmesi zor olmaktadır.
´ Altyapı düzenin görünmesi güvenliği ve fiziksel görünümü bozar.
´ Temizliği U düzenine göre daha zordur.
´ Öğrenci bilgisayar monitörlerinin yüzü öğretmene dönük olmadığından öğretmen öğrencinin ne yaptığını takip edememektedir.
´  Bu problem, eğitmenin her öğrencinin monitörünü kendi serverından hiç ayağa kalkmadan izleme imkanı sağlayan yazılımlarla çözümlenebilir.
U Tipi Yerleşim Düzeni
´ Öğrenci bilgisayarları duvar kenarlarına yerleştirilir.
´ Günümüzde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda çoğunlukla BT sınıf kurulurken U yerleşim düzeninin tercih edildiğini görmekteyiz.
Avantajları
´ Öğrenci monitörleri eğitmene dönük olduğundan öğrencilerin yaptığı çalışmalar kontrol edilebilir.
´ Grup çalışmaları için sınıfın ortasında masa konabilecek kadar yeterli boş alan vardır.
´ Altyapı birimleri duvarda olacağından güvenlik ve estetik avantajdır.
´ Dezavantajları
´ Klasik sıra düzeniyle kıyaslandığında en sondaki öğrencinin öğretmene ve yazı tahtasına uzaklığı çok daha fazladır.
´ Öğrenciler eğitmenin sınıf önünde yaptığı her sunumda bilgisayar ekranlarından ayrılarak tahtaya dönmek zorunda kalacaktır.
Küme Yerleşim Düzeni (İstasyon)
´ Sınıf ortamında, birden fazla küçük çalışma grupları oluşturularak gerçekleştirilen yerleşim düzenidir.
Avantajları
´ Grup ve takım çalışmalarına uygundur.
´ Her grup kendi içinde ve komşuları ile de etkileşim sağlar.
´ Sınıf boyutu yeterli ise hareket alanı sağlanmış olur.
Dezavantajları
´ Öğretmen öğrenci bilgisayarları ile çalışırken tahtayı ve sunumları görememesi önemli bir sınırlılıktır.
´ Temizliği zor, güvenliği risklidir.
Teknik Altyapı
´ Bilgisayar laboratuvarlarının teknik altyapısı belirlenirken elektrik sistemi, bilgisayarlar, projeksiyon cihazları, ağ cihazları, kablolama ve sunucu sistemleri dikkate alınmalıdır.
´ Bilgisayarların alımı için genellikle laboratuvar kurulum bütçesinin büyük bir kısmı ayrılmaktadır.  Bu nedenle bilgisayarların özelliklerinin belirlenmesinde fiyat performans kriterlerinin yanında, teknolojinin hızlı gelişimi göz önünde bulundurularak verilecek derslerde kullanılacak yazılımlar da düşünülmelidir.
´ Bilgisayarların birbiri ile alışverişi, yazıcı paylaşımı, laboratuvar kontrol yazılımlarının çalıştırılması, internet erişiminin paylaşılabilmesi vb. gereksinimlerden dolayı ağ kurulumu doğru seçilmelidir.
Bilgisayar Laboratuvarlarında Sınıf Yönetimi
´ Sınıf veya laboratuvarlarda gerçekleştirilen eğitim öğretim etkinliklerinin planlandığı gibi yürütülmesi için  gerekli öğrenme düzeninin, ortamın sağlanması ve sürdürülmesi süreci sınıf yönetimi olarak değerlendirilmektedir.
    Öğrenci öğretmen etkileşiminde en büyük görev öğretmene düşmektedir.
 Bu konuda öğretmenin göz önünde bulundurması gerekenler;
´ Derse hazırlık aşamasının iyi yapılması
´ Öğrencinin dikkatini çekebilecek ve derse aktif katılımını sağlayabilecek etkinliklerin hazırlanması
´ Tahta ve projeksiyon cihazlarının etkili kullanımı
´ Öğrencileri ders dışında da etkili kılabilecek ödevlerin verilmesi
´ Verilen ödevlerin dönütlerinin hızlı bir şekilde yapılması
´ Laboratuvar içerisinde öğrencilere destek olunması ve öğrencinin sorumluluğunun arttırılması
Bilgisayar Laboratuvarları Kontrol Yazılımları 
´ Genel olarak öğretmenin istediğinde kendi ekranında öğrencilerin ekranlarındaki görüntüleri görebilmesine ve yine öğretmen istediğinde öğretmenin ekranındaki görüntünün, öğrencilerin kendi ekranlarında görülebilmesini sağlayan yazılımlara bilgisayar laboratuvarları kontrol yazılımları denir.
´ Örnek olarak;  NETOP REMOTE CONTROL, NETSUPPORT SCHOOL vb.
Bilgisayar Laboratuvarlarında Güvenlik
´  Bilgisayar Güvenliği: Bilgisayarda yüklü bulunan yazılımların ve dosyaların güvenliğinin sağlanması, herhangi bir nedenle çalışmayan veya silinmiş yazılımların yeniden yüklenmesi, yeni yazılımların yüklenmesi, yeni donanım takılması veya değiştirilmesi engellenmelidir.
´ Ağ Güvenliği: Bilgisayar ağının gerekli yazılımlar yüklenerek güvenlik altına alınmasıdır. Virüs koruma yazılımları(antivirüs), denetleme yazılımları(Firewall) gibi yazılımların kullanılmasını kapsamaktadır. Ağ üzerinden gelebilecek saldırılara karşı denetleme yazılımı ve virüslere karşı da virüs koruma yazılımı güncel çalışır durumda tutulmalıdır.
´   İnternet Güvenliği: İnternet aracılığı ile ortaya çıkabilecek sorunları giderilmesini güvenlik altına alır. İnternetten korsan yazılımların yüklenmesini engellemek, zararlı içeriğe sahip web sayfalarını engellemek, internet yoluyla gelebilecek zararların engellenmesi bu başlık altında sayılabilir. İnternet üzerinden gelebilecek saldırılara karşı da denetleme yazılımı ve virüslere karşı da virüs koruma yazılımı güncel ve çalışır durumda tutulmalıdır.
´ Genel Laboratuvar Güvenliği: Diğer 3 güvenlik maddesini de kapsayan bu madde, bilgisayar laboratuvarında bulunan diğer teknolojik aletlerin, elektrik donanımının ve bilgisayar donanımının da güvenlik altına alınmasını kapsamaktadır. Bilgisayar dışında yazıcı, tepegöz, projektör, elektrik kabloları, priz, masa, sandalye gibi malzemelerinde güvenliğini sağlamak bu madde içinde sayılabilir.
Bilgisayar Laboratuvarı Kuralları
´ Laboratuvara kesinlikle yiyecek ve içecek getirilmemelidir.
´ Laboratuvara öğretim elemanı gelmeden kesinlikle girilmemelidir.
´ Öğretim elemanına ait bilgisayar, öğretim elemanının izni olmadan kesinlikle kullanılmamalıdır.
´ Kullanılan bilgisayarda bir arıza varsa, klavye ya da mouse yoksa hemen laboratuvardaki öğretim elemanı haberdar edilmelidir.
´ Bilgisayarların kasasını kesinlikle açılmamalıdır. 
´ Bilgisayarlardaki virüs ve koruma programları kesinlikle devre dışı bırakılmamalıdır.
´ Bilgisayarlar her yeniden başlamada standart ayarlarına dönmektedir. Kaydedilmesi gereken dosyalar depolama birimlerine kaydedilmelidir.
´ Bilgisayarlara herhangi bir elektronik devre, kart, modül vb. harici donanım kesinlikle bağlanamaz.
´ İnternet üzerinden işlenecek tüm bilişim suçlarının yasal sorumluluğu öğrenciye aittir.
´ Laboratuvarlar temiz ve düzenli tutulmalıdır.
´ Ders bittiğinde kullanılan araç gereci düzenli bırakarak laboratuvardan ayrılınız.
´ Bilgisayarlardaki virüs ve koruma programları kesinlikle devre dışı bırakılmamalıdır.
´ Bilgisayarlar her yeniden başlamada standart ayarlarına dönmektedir. Kaydedilmesi gereken dosyalar depolama birimlerine kaydedilmelidir.
´ Bilgisayarlara herhangi bir elektronik devre, kart, modül vb. harici donanım kesinlikle bağlanamaz.
´ İnternet üzerinden işlenecek tüm bilişim suçlarının yasal sorumluluğu öğrenciye aittir.
´ Laboratuvarlar temiz ve düzenli tutulmalıdır.
´ Ders bittiğinde kullanılan araç gereci düzenli bırakarak laboratuvardan ayrılınız.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Java da icon değiştirme