Çoklu ortam ders notları
Etkili sunum ipuçları..
·
"Ekranın sol tarafında dur.
Dinleyicinin dikkati sende olur, devamında ekranı gözden geçirir ve dikkatini
tekrar sana verir."
·
Daha kısa ve öz cümleler kurarsan
Dikkati %30 daha çok çekebilrsin
·
Slideları 14-20 saniye gösterdikten sonra
anlatırsan daha dikkat çekici olur. "mesaj verirken önce hayal etmelerini
sağla sonra görsel mesajı ver..."
·
Ortalama Dikkat süresi = 18 dakika
·
Dikkat & Hız ayarı
30 dk 20-60/90
60 dk 45-150/180
120 dk 90-300/460
·
her 15 dakikada konuyla ilgili ticari
görseller gösterilebilir
Mizah = öğrenme için iyidir
Mizah = öğrenme için iyidir
·
Cesaretlendir
Dinleyiciye her 3-4 dakikada
soru sor
bağlantı yapmasına izin ver
tartışmaları için zaman ver
Düşünmek ve paylaşmak herzaman cesaretlendirir
Düşünmek ve paylaşmak herzaman cesaretlendirir
·
Beyin her zaman önce sarı rengi
algılar
Renkli görseller okumak için gönülllülüğü
80 % artırır.
Renkler kalıcı öğrenmeyi artırır ve 75 % daha dikkat çekiçidir.
renklerle hazırlanan sunumlar siyah beyaz hazırlananlara göre %77 daha
iyi iletişim kurmamızı sağlar.
Yapılan bir çok
araştırmada bireyler
okuduklarının %10’unu,
duyduklarının %20’sini,
gördüklerinin %30’unu,
duyduklarının ve gördüklerinin %50’sini,
söylediklerinin %70’ini,
söylediklerinin ve yaptıklarının ise %90’ını hatırlayabildiklerini
göstermektedir.
ÇOKLU ORTAM
·
Metin, art, ses, animasyon ve
videoların bilgisayar veya dijital ortamlarında kullanışlı bir biçimdeki
kombinasyonudur. İçeriğin görkemli bir biçimde sunulmasıdır.
·
Çoklu ortam kullanıcısına
elementleri kontrol etmesine izin verildiğinde interaktif çoklu ortam
sağlanmış olur.
Eğitimde Neden Çoklu Ortamlar
Kullanılmalıdır?
·
Soyut düşünceleri somutlaştırır (5
duyu)
·
Öğrenenleri motive eder (5 duyu)
·
Dikkat çekicidir(5 duyu)
·
Çeşitlilik sağlar
·
Güvenli öğrenme ortamı yaratır
·
Fırsat eşitliği sağlar
·
Önceki bilgileri hatırlamaya yardımcı
olur.
·
Gerçek yaşama yakınlık
·
Çoklu ortamları kullanan ve tartışan
bireylerin kritik düşünme becerileri gelişir.
·
Basılı materyallere göre
güncellenmeleri daha kolaydır.
·
Çoklu ortam yazılımları bireylerin
yaratıcı etkinliklerde bulunmasına olanak sağlar.
·
Zamandan ve sözden ekonomi sağlar.
·
Esnek öğrenme ortamı.
Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı
·
Mayer (1997) çoklu ortam öğrenmeleriyle ilgili 24
çalışmayı incelemiş ve çoklu ortam öğrenme kuramını geliştirmiştir.
·
Mayer ve Moreno’ya göre (2002) çoklu
öğrenme ortamlarında öğrenenlerde üç çeşit bilişsel işlem (Seçme,
Organize ve birlşeştirme)gerçekleşir.
1-SEÇME
Sunuyla
birlikte verilen sözlü ve görsel bilgiler arasında konuyla ilgili olanı seçme
öğrenenlere yardımcı olur.
2-ORGANİZE
Hem görsel hem de sözel bilgilerin organize
edilmesi bu öğrenenlere görsel ve sözel bilgi elementleri arasında ki nedensel ilişkileri
etkili bir şekilde anlamlandırmasına yardımcı olur.
3-BİRLEŞTİRME.
Öğrenenler
sözlü sunum ve sesli sunumla kendisinde önceden var olan bilgiler arasındaki
ilişkiyi kurar.
Mayer ve Moreno çoklu öğrenme ortamının 5 temel ilkesini
aşağıdaki gibi açıklamıştır :
·
Çoklu
sunum ilkesi
·
Yakınlık
ilkesi
·
Farklı
yönlerden ilgi çekme ilkesi
·
Bireysel
farklılıklar ilkesi
·
Tutarlılık
ilkesi
1.
Davranış Analizi
·
Proje analizi
·
Hedef kitle analizi
·
Rakip/karşılaştırmalı analiz
2.
Üretimde
ihtiyaç analizi
·
Sonuçlar ve öneriler
■
a-)Proje analizi: Piyasadaki
ayni amaçla üretilen benzer stildeki benzer içerikteki ürünlerin araştırılması.
■
Geliştirilecek olan ürünün piyasada bulunması
halinde bu ürünün özelliklerinin neler olduğunu, ürüne talep olup olmadığının
öğrenilmesi gereklidir.
■
Eğer ürüne ihtiyaç yoksa geliştirmenizin hiçbir
anlamı yoktur. Boşa zaman, para ve emek
harcamış olursunuz.
■
Ayrıca müşteriniz (okul müdürü, öğretmen,
araştırmacı)ile görüşmeler yaparak üründen neler beklediklerini öğreniniz.
Aşağıdaki sorulara yanıt aramalısınız:
■
Müşteri neye ulaşmayı hedefliyor?
■
Kullanıcı kitlesi kimler olacak?
■
Önceden kullanılan materyaller ürüne nasıl
entegre edilmeli?
■
Aşağıdaki ve onlara benzer proje detaylarına
erişmek için müşteriniz ile beyin fırtınası yapmayı deneyiniz:
–
Müşteri sistemi kullanacak kişilerle ne tür
bilgiyi paylaşmak istemektedir?
–
Sistem hangi özelliklere/fonksiyonlara sahip
olacaktır?
–
Bilgiler nasıl bir yapıda organize
edilebilir?
Eğitim amaçlı bir çoklu ortamda
hedefler çoklu ortam uygulamasından sonra öğrenciye kazandırılması beklenen
davranışlar, deneyimlerdir.
b-)Hedef kitle analizi:
■
Bir projenin başarıya ulaşmasındaki en büyük
etkenlerden biriside çoklu ortamın hedef kitlenin düzeyine uygunluğu ile
yakından ilgilidir.
■
Hedef kitlenin özellikleri öğrenildikten sonra
çoklu ortamınızı geliştirmeniz gerekmektedir.
■
Hedef kitlenin analizi görüşme, anket, gözlem,
hedef gruplar, konu uzmanlarıyla görüşmeler vb. yöntemler kullanılarak
yapılabilir.
Görüşme
■
Önceden belirlenmiş sorulara hedef kitleyi
yansıtan bir üyesiyle birebir görüşerek yanıt aranabilir, hedef kitlenin
üyesine e-posta, telefonla da erişilebilir, hedef kitle bireyi kimliğini
açıklamama hakkına sahip olabilmelidir, görüşmede açık uçlu sorular tercih
edilmelidir, görüşme süresi 30 dakikayı aşmayacak şekilde düzenlenmelidir,
görüşmeler esnasında her görüşmeyi içeren bir kılavuz oluşturularak istenildiği
zaman kullanılmalıdır.
Anket
■
Bireylerin veya grupların bir çoklu ortam
içeriği, düzeni, uygunluğu ile ilgili düşüncelerini, deneyimlerini ve
beklentilerini anlamak için belli kurallara göre hazırlanmış olan ifadeler ve
sorulardan oluşan forumdur.
■
Ankette kimlikler açıklanabilir de,
açıklanmayabilir de.
■
Ankette çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru/yanlış
vb. farklı soru çeşitleri bulunabilir.
■
Bir anketi yanıtlama süresi 10-15 dakikayı
aşmamalıdır.
Odak Grup
■
Bir kişi tarafından hedef gruba önceden
belirlenmiş sorular yöneltilerek yanıt aranır.
■
Toplantılar genellikle yüz yüze yapılmaktadır.
■
Grup sayısı 4-7 kişi arasında olmalıdır.
■
Toplantı süresi yaklaşık olarak 1 saattir.
Gözlem
■
Birey hedef kitleyi doğal ortamda gözlemleyerek
tarafsız olarak notlarını tutar.
Konu uzmanlarıyla görüşme
■
Hedef kitleyle ilgili deneyimleri, tecrübeleri
olan uzmanlarla görüşmeler yapılarak hedef kitlenin analizi yapılabilir.
■
Hedef kitlenin analizi yapılırken teknolojik
olanaklarını da öğrenilip analiz edilmesi gerekmektedir.
■
Hedef kitlenin bu araçlara ve becerilere sahip
olduğunu öğrenirseniz çoklu ortamınızı o şekilde tasarlayabilirsiniz.
■
Teknolojik Olanaklar
■
Bilgisayarı varmı?
■
Bağlantı hızı nedir?
■
Ekran boyutu ve çözünürlüğü nedir?
■
Tercih edilen Web tarayıcı nedir?
■
İnternet ortamında tercih edilen aktiviteler:
■
3 Boyutlu ortamlar
■
Videolar
■
Diğer________
■
İnternet ortamında iletişim için tercih
edilen araçlar:
■
e-posta
■
sohbet odaları
■
forumlar
■
e-posta listeleri
■
anlık mesajlaşma yazılımları (msn,skype)
■
Genel bilgiler:
–
Bir hafta içerisinde kaç saat bilgisayar
kullanıyorlar?
–
Bir hafta içerisinde kaç saat internet
kullanıyorlar?
–
İnterneti, bilgisayarı hangi amaçla
kullandıkları
–
En çok kullandıkları web siteleri
hangileridir?
–
En çok kullandıkları yazılımlar nelerdir?
–
Web browserlarının açılışında kayıtlı web
sitesi hangisidir?
–
Yazılımları kullanabilme becerileri ne
düzeydedir? (Word, excell, Powerpoint, Acrobat Reader, access)
■
Sahip oldukları ekipmanlar nelerdir?
–
(Printer,Scanner, PDA, laptop, PC, Scanner,
DVD sürücüsü, BD sürücüsü, CD sürücüsü)
■
Hedef kitle analizi sonucunda elinizde hedef
kitleye yönelik açıklamalı geniş bir liste oluşacaktır.
■
Ayrıca hedef kitlenin ihtiyaçlarının,
isteklerinin ve önceden kullandıkları çoklu ortam içerisinde yaşadıkları
sorunların neler olduğunu, ve hedef kitlenin teknik yeteneklerinin
neler olduğunu öğrenmiş olacaksınız.
ANALİZ - TASARIM – GELİŞTİRME – UYGULAMA-
__________DEĞERLENDİRME
c. Rakip/karşılaştırmalı
analiz:
■
Daha önceden piyasada kullanılan çoklu
ortamların müşteri değerlendirmelerini inceleyerek analizler yapabilirsiniz.
■
Hatta çoklu ortam ürünlerini çeşitli özellikler
açısından karşılaştıran web siteleri mevcuttur
■
Diğer çoklu ortamların incelenmesinde aşağıdaki
özelliklere dikkat edilmesi gerekmektedir.
■
Genel bir görüş
■
İşlevselliği: yüklenme süresi,
ekstra özellikleri
■
Bilgi yapısı: bilginin yapısı,
yönlendirmeler, bilginin düzeni
■
Görsel tasarım: sözel unsurlar,
görsel unsurlar, hizalama, vb.
■
İçerik: içeriğin genişliği,
kalitesi ve güncelliği
■
Etkileşim: kullanıcı ara
yüzünün hangi düzeyde etkileşime sahip olduğu.
■
Rakip/karşılaştırmalı analiz sonucunda en iyi
uygulama, teknik ve yöntemlerini öğrenebilirsiniz.
■
Alandaki genel standartlar hakkında fikir
edinmiş olursunuz.
■
Ayrıca kullanıcıya hangi özelliklerle
farklılık yaratabileceğinizi tasarlamış olabilirsiniz.
2-)Çoklu Ortam Üretiminde İhtiyaç
analizi
■
Davranış Analizi
–
Proje analizi
–
Hedef kitle analizi
–
Rakip/karşılaştırmalı analiz
■
Üretimde ihtiyaç analizi
–
Sonuçlar ve öneriler
■
İhtiyaç analizi yapılmadan önce bir önceki
işlemlerin müşteri tarafından onaylanması gerekmektedir.
■
İhtiyaç analizi için rapor oluşturulur.
■
Raporda Giriş kısmı (konu hakkındaki genel
bilgi, hedefler, vizyon), hedef kitlenin analizi sonucunda oluşturulan
grafikler, rakip/karşılaştırmalı analiz sonuçları, içerik/bilgi ihtiyaçları,
sistem analiz, teknik ihtiyaçlar ve tasarım yaklaşımları bulunur.
Yorumlar
Yorum Gönder